عملکرد  اداره کل امور عشایر خراسان رضوی ( 1388 )                                    عملکرد سالهای دیگر ( 1385 1386 1387 1388 1389 1390 )

 

نگاهی به جامعه عشایری خراسان رضوی

               استان خراسان رضوي با وسعت بیش از 116493 كيلومتر مربع و 6/5 ميليون نفر جمعيت بالغ بر 30295 نفر (6472 خانوار) از عشاير كشور را در خود جاي داده است. اين تعداد معادل 6/0 درصد جمعيت كل استان  و 2% جمعيت روستايي استان و 2.2% از عشاير کل كشور است كه در 35 طايفه مستقل سازمان يافته اند.

              جامعه عشايري به لحاظ ويژگيهاي زندگي سنتي خود يعني معيشت متكي به دام ناگزير به تحمل زندگي سخت شباني بوده و همواره جهت تعليف دام از نقطه اي به نقطه ديگر كوچ مي كند عشاير خراسان رضوي نيز از اين قاعده مستثني نبوده و با تعداد معادل 900000 واحد دامي به صورت كوچرو- نيمه كوچرو و رمه گردان در مناطق ييلاق و قشلاق امرار معاش مي كنند كه اين ميزان دام معادل 10.5% دام استان و معادل 3.8% دام سبك عشاير كشور مي باشد متوسط دام سبك هر خانوار عشاير در كشور 95 راس است كه اين مقدار در استان خراسان رضوی 158 راس مي باشد اين ارقام بيانگر توان توليدي بالا در جامعه عشايري خراسان رضوی میباشد.

              از نظر پراكندگي جمعيت عشاير درسطح 12 شهرستان (مشهد، كلات، سرخس، چناران، قوچان، درگز، نيشابور، سبزوار، خواف، كاشمر، خلیل آباد و بردسكن) پراكنده اند كه در حال حاضر در 8 شهرستان، اين اداره كل  داراي اداره امور عشاير و يا نمايندگي است.

              تعدادی از عشاير استان خراسان رضوی در فصل قشلاق به چهار استان گلستان (مراوه تپه)، يزد، خراسان شمالي و خراسان جنوبی كوچ مي كنند و در فصل ييلاق نيز این استان ميزبان عشاير استانهاي سمنان و خراسان جنوبی میباشد.

              استان خراسان رضوي داراي 5 زيست بوم (ايلخاني، كرد اترك شمالي، كرد اترك جنوبي، كرمانج شرقي و خواف) مي باشد كه در دو زيست بوم  با خراسان شمالي (كرد اترك شمالي و كرد اترك جنوبي) مشترك مي باشد اين استان داراي 73 سامانه عشايري شامل 334 سامانه عرفي (محله عشايري) مي باشد.

       

جدول اطلاعات سامانه بندي استان خراسان رضوی

 

 

 

نام زيست بوم

تعداد سامانه

تعداد سامان عرفي

ايلخاني 22 94
كرد اترك شمالي 14 81
كرد اترك جنوبي 6 34
كرمانج شرقي 24 123
خواف 6 21

جمع کل

72

353 

 
 

جمعیت عشایر تحت پوشش اداره کل امور عشایر خراسان رضوی

رديف

شهرستان

جمعیت

خانوار

نفر

1

بردسكن

1074

4682

2

چناران

990

4598

3

خلیل آباد

140

630

4

خواف

1087

5318

5

درگز

567

2682

6

سبزوار

506

2291

7

سرخس

315

1371

8

قوچان

748

3733

9

كاشمر

170

756

10

کلات

270

1178

11

مشهد

273

1192

12

نيشابور

332

1864

جمع كل

6472

30295

 

محورهای اصلی فعالیت های اداره کل امورعشایر

          

طرح عملیات اجرای اسکان و ساماندهی خانوارهای عشایری

 

      اهم فعالیت های این طرح عبارتند از: تجهیز کانونهای اسکان خود جوش وهدایتی اعم ازتامین آب آشامیدنی سالم، احداث راههای ارتباطی مناسب، تامین آب کشاورزی و فراهم آوردن زمینه اشتغال مناسب ازطریق واگذاری زمین کشاورزی،سایت دامپروری،کارگاههای تولیدی و....

         درسال 88 13تعداد 3 پروژه و با اعتباری معادل 2450  میلیون ریال از محل اعتبارات استانی در جهت تکمیل مجتمع دامپروری،تامین آب آشامیدنی ومطالعه مجتمع آبرسانی و16 پروژه با اعتباری معادل 9500  میلیون ریال از محل اعتبارات 2%بند59 ماده واحده قانون بودجه (جبران خسارات خشکسالی) درسایتهای اسکان به مرحله اجراء گذاشته شده است . که درجدول ذیل به تفکیک پروژه آورده شده است.

 

  منبع آب مجتمع دامپرور ی شفیع قوچان

 

لیست پروژه های مصوب سال 1388 در طرح عملیات اجرایی اسکان- ارقام به میلیون ریال

ردیف

کد پروژه

عنوان پروژه

شهرستان

محل تامین اعتبار

نحوه اجرا

اعتبار مصوب

1

860154

تکميل مجتمع اسکان عشاير

قوچان

استانی

امانی-پیمانی

2000

2

880045

انتقال آب شرب

كلات

استانی

امانی

300

3

880046

مطالعه مجتمع آبرساني محمد زورآب

بردسكن

استانی

پیمانی

150

4

880924

آبرساني مجتمع چشمه ني(محمدزورآب)

بردسكن

خشکسالی

پیمانی

4650

5

880945

انتقال آب کشاورزي(دره وجيم آباد)

خواف

خشکسالی

پیمانی

900

6

880946

تامين آب شرب (ماش)

درگز

خشکسالی

پیمانی

700

7

880947

بهسازي چشمه وانتقال آب(جهانگير)

درگز

خشکسالی

پیمانی

1300

8

880948

تامين آب شرب ذالفرخ

سبزوار

خشکسالی

پیمانی

650

9

880949

احداث انبارذخيره علوفه(اسکان شفيع)

قوچان

خشکسالی

پیمانی

1300

جمع کل

 

 

11950

 

     طرح ارائه خدمات پشتیبانی تولید به کوچندگان

      این طرح درسامانه های ییلاقی وقشلاقی که امکانات اسکان درآنها فراهم نمیباشداجرا میگرددوبه عشایری که به کوچ ادامه میدهند ارائه خدمات مینماید. مهمترین اقداماتی که درقالب این طرح انجام میشود عبارتست از : احداث و مرمت ایلراهها ی عشایری، تامین آب آشامیدنی سالم جهت شرب انسان ودام ازطریق آبرسانی سیار،بهسازی چشمه وقنوات،حفر-تجهیز ویالایروبی چاههای مالداری و ...

         اهم اقدامات انجام شده درسال 88 درقالب طرح ارائه خدمات پشتیبانی تولید به کوچندگان : درسال 1388 مبلغ 10016 میلیون ریال در قالب 40 پروژه از منابع استانی (4207میلیون ریال)، حوادث (584 میلیون ریال)و2%بند59 ماده واحده قانون بودجه (جبران خسارات خشکسالی) (5225میلیون ریال) جهت تامین نیازهای زیربنایی ومستمر عشایر کوچنده درمناطق عشایری استان خراسان رضوی هزینه گردیده است

 
چاه مالداری قبل از اجرا چاه مالداری پس ازگلوگذاری مرمت وگذر بازکنی ایلراههای عشایری احداث حوزچه ذخیره آب  

 

 

لیست پروژه های مصوب سال 1388 در طرح ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان

ردیف

عنوان پروژه

شهرستان

محل تامین اعتبار

نحوه اجرا

اعتبار مصوب

1

نگهداري ومرمت راه

مشهد

استانی

امانی

150

2

آبرساني سيار

مشهد

استانی

امانی

400

3

نگهداري ومرمت راه

نيشابور

استانی

امانی

100

4

نگهداري ومرمت راه

بردسكن

استانی

امانی

237

5

نگهداري ومرمت راه

سبزوار

استانی

امانی

150

6

نگهداري ومرمت راه

خواف

استانی

امانی

150

7

نگهداري ومرمت راه

درگز

استانی

امانی

120

8

نگهداري ومرمت راه

قوچان

استانی

امانی

150

9

آبرساني سيار

بردسكن

استانی

امانی

400

10

آبرساني سيار

سبزوار

استانی

امانی

200

11

آبرساني سيار

خواف

استانی

امانی

400

12

آبرساني سيار

درگز

استانی

امانی

400

13

آبرساني سيار

قوچان

استانی

امانی

400

14

آبرساني سيار

سرخس

استانی

امانی

200

15

آبرساني سيار

چناران

استانی

امانی

200

16

آبرساني سيار

كلات

استانی

امانی

200

17

نگهداري ومرمت راه

چناران

استانی

امانی

150

18

نگهداري ومرمت راه

سرخس

استانی

امانی

100

19

نگهداري ومرمت راه

كلات

استانی

امانی

100

20

مرمت ابنيه فني محورهاي عشايري

بردسكن

حوادث

امانی

67

21

مرمت ابنيه فني محورهاي عشايري

چناران

حوادث

امانی

80

22

مرمت ابنيه فني محورهاي عشايري

سبزوار

حوادث

امانی

62

23

مرمت ابنيه فني محورهاي عشايري

قوچان

حوادث

امانی

70

24

مرمت ابنيه فني محورهاي عشايري

مشهد

حوادث

امانی

160

25

مرمت آب بردگي راه عشايري

كلات

حوادث

امانی

45

26

مرمت آب بردگي راه عشايري

درگز

حوادث

امانی

100

27

بهسازي چشمه وانتقال آب(قره قرمز)

چناران

خشکسالی

امانی

300

28

لايروبي چاههاي مالداري

خواف

خشکسالی

امانی

200

29

بهسازي چشمه

خواف

خشکسالی

پیمانی

500

30

تکميل بهسازي چشمه وانتقال آب(آب تلخ)

سرخس

خشکسالی

پیمانی

800

31

تامين آب شرب (گردنه ببري)

سرخس

خشکسالی

امانی

300

32

تامين آب شرب (چشمه سيرون)

سرخس

خشکسالی

پیمانی

300

33

خريد تانکر آيرساني سيار

قوچان

خشکسالی

امانی

1000

34

بهسازي چشمه (عمارت)

قوچان

خشکسالی

امانی

240

35

بهسازي چشمه وانتقال آب(المتو)

كلات

خشکسالی

امانی

300

36

تامين آب شرب (درغز)

كلات

خشکسالی

امانی

300

37

بهسازي چشمه (امرودک)

مشهد

خشکسالی

امانی

120

38

حفروتجهيزچاه مالداري وانتقال آب(ميامي)

مشهد

خشکسالی

پیمانی

775

39

بهسازي چشمه (برک شاهي)

نيشابور

خشکسالی

امانی

30

40

بهسازي چشمه (بقيع)

نيشابور

خشکسالی

امانی

60

جمع کل

10016

 

     طرح مطالعه و مکانیابی کانونهای توسعه

     

     طرح مکانیابی و مطالعات مناطق عشایری : در این طرح مناطق و قلمروهای عشایری، امکانات و پتانسیل های طبیعی و انسانی نیز مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و باتوجه به پتانسیل های مناطق پروژه هایی درزمینه های اشتغال عشایر پیشنهاد میگردد و مکانهای قابل توسعه و مستعد احداث شهرک شناسایی و مورد مطالعه قرار می گیرند.                

 اقدامات انجام شده درسال 88 در قالب طرح مطالعات: درسال 1388 مبلغ 900 میلیون ریال در قالب 5 پروژه مطالعاتی از منابع استانی (150میلیون ریال) و ملی (750 میلیون ریال) جهت مطالعه مکانیابی کانونهای توسعه در مناطق عشایری،امکان سنجی توسعه مشاغل در کانونهای اسکان عشایر وتجهیزکانون به ترتیب در شهرستانهای خواف ،درگز،بردسکن وسرخس هزینه گردیده است.

لیست پروژه های مصوب سال 1388 در طرح مطالعات - ارقام به میلیون ریال

ردیف

کد پروژه

عنوان پروژه

شهرستان

کانون

محل تامین اعتبار

نحوه اجرا

اعتبار مصوب

1

884090

مطالعه مکانیابی کانونهاي توسعه

خواف

سطح شهرستان

ملی

پیمانی

200

2

884091

مطالعه تجهیزکانونهاي توسعه

بردسكن

چشمه هادی

ملی

پیمانی

150

3

884092

مطالعه امکان سنجي درکانونهاي توسعه

درگز

قوزقاندره

ملی

پیمانی

150

4

884093

مطالعه امکان سنجي درکانونهاي توسعه

بردسكن

آقامهدی

ملی

پیمانی

250

5

880044

مطالعه تجهیزکانونهاي توسعه

سرخس

آب تلخ

استانی

پیمانی

150

جمع کل

900

 

    

 

خلاصه عملکرد عمرانی سال 1388

سال 1388

عنوان طرح /عملیات

جمع اعتبار

اعتبار (میلیون ریال)

حجم عملیات

عملیات

طرح

10016

1991

2095

نگهداري و مرمت ایلراهها (کیلومتر)

ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان

4225

20

تامین آب شرب انسان و دام (مترمکعب)

1000

1

خرید تانکر آبرسانی (دستگاه)

2800

5500

آبرساني سیار (خانوار)

11950

2000

1

تکميل مجتمع اسکان عشاير (سایت)

عملیات اجرایی اسکان

150

1

مطالعه مجتمع آبرساني محمد زورآب (طرح)

4650

1

آبرساني مجتمع چشمه ني(محمدزورآب)

2950

 

انتقال و تامین آب شرب (مترمکعب)

900

 

انتتقال آب کشاورزی (مترمکعب)

1300

1

احداث انبارذخيره علوفه(باب)

900

150

1

مطالعات مکانیابی (طرح)

مطالعات

750

4

مطالعه امکان سنجي درکانونهاي توسعه(طرح)

370

370

370

تامین تجهیزات و ماشین الات (میلیون ریال)

تامین تجهیزات و ماشین آلات

23236

23236

 جمع کل

 

 

 

تسهیلات بانکی

 

 

اعطای تسهیلات بانکی به عشایر از مناسبترین و مفیدترین اقدامات جهت ایجاد اشتغال یا تثبیت اشتغال و افزایش درآمد خانوارهای عشایری و جلوگیری از کوچ عشایر به حاشیه شهرها میباشد. عملکرد جذب تسهیلات بانکی در سال 88 توسط عشایر و شرکتهای عشایری این اداره کل بدین شرح میباشد.

مبلغ جذب شده

مبلغ درخواستی

عنوان طرح

670

885

بهسازی و نوسازی اماکن دامی

3797

5365

خرید دام سبک

10632.6

14881.5

پرواربندي

2931

5445

پرورش دام داشتی

200

260

پرورش گاو

1170

1545

پرورش شتر

20141

24221

خرید علوفه

390

390

زراعت

43.5

48.5

صنایع دستی

600

700

مکانیزاسیون

220

421

طرح حضرت زینب

12766

13352

سایر

 

53561.1

67514

جمع کل

 

اهم فعالیتهای اداره کل امور عشایر خراسان رضوی

سال 1388

عنوان طرح /عملیات

خانوار بهره مند

حجم کار

5500

57

تعداد پروژه

پروژه های عمرانی

23236

میلیون ریال

5500

1559

تعداد طرح

تسهیلات بانکی

53561

میلیون ریال

5500

13344

تهیه و توزیع نهاده های دامی (تن)

امورتولید و تعاونیها و ترویج

5500

110

تهیه و توزیع کالاهای کالابرگی (تن)

260

9373

پرواربندی دام سبک عشایر (راس)

5500

4365

تهیه و توزیع آرد سهیمه (تن)

2130

32355

خرید دام مازاد عشایر (راس)

2120

251000

بیمه دام عشایر (رأس)

2000

9537

دوره های آموزشی و ترویجی (نفر)

86

86

صندوق بیمه اجتماعی عشایر (خانوار)

4200

 

تهیه و توزیع کپسول گاز (کپسول)

 

اهم فعاليتها و تولیدات اتحادیه تعاونیهای عشایری

  1. تهیه و تدارک کلیه لوازم و کالاهای عمومی برای اعضا

  2. پیگیری ودریافت اعتبارات وتسهیلات جهت تأمین علوفه ونهاده های دامی

  3. برنامه ریزی، اجرا و مشارکت در طرحهای تولیدی در محدوده اساسنامه

مهمترين اقدامات اجرايي سال 88 اتحادیه و شرکتهای تعاونی عشایری خراسان رضوی

سال 1388

عنوان طرح /عملیات

13344

تهیه و توزیع نهاده های دامی (تن)

110

تهیه وتوزیع کالاهای کوپنی (تن)

9373

پرواربندی دام سبک عشایر (راس)

4365

تهیه و توزیع آرد سهمیه (تن)

31454

جذب تسهیلات مالی (میلیون ریال)

32355

بازاریابی یا خرید دام مازاد عشایر (راس)

185

پرورش زنبور عسل (کندو)

448

تولید  انواع صنایع دستی (میلیون ریال)

1

ادامه فعالیت مرکز عرضه فرش و صنایع دستی عشایر (باب)

28830

پرورش طیور(قطعه)

50

پرورش گاو  شیری با مشارکت عشایر (راس)

156

تولید فرش و تابلو فرش (مترمربع)

 

                  فرصت های موجود در جهت بهره گیری برای توسعه جامعه عشایر - استان

  •  وجود سند چشم انداز ایران 1404 وجهت گیری خاص مشخص شده درآن.

  • توجه به نگرش مثبت و حمایتی درسطح مدیریت عالی نظام نسبت به جامعه عشایر

  •  اجرای اصول و سیاست های اصل 44 واثرات کلی آن دربخش های مرتبط با جامعه عشایر

  •  مصوبه آیین نامه ساماندهی عشایر

  •  توجه ویژه به مباحث توسعه گردشگری بویژه درزمینه اکوتوریسم ، کویر و بیابان ها، فرهنگ فولکلور یک وسنتی . و زمینه انتفاع عشایر دراین بخش ها برای سرمایه گذاری .

  • رویکرد توسعه منطقه ای و ناحیه ای و فراهم شدن زمینه دسترسی عشایر به خدمات و زیرساخت های درنزدیکترین فواصل نسبت به محل های استقرار.

  • سرشماری جدید عشایرو بهنگام شدن آمار و اطلاعات و شناخت لازم برای برنامه ریزی .

  • وجود زمینه های برنامه ریزی ، پاسخگویی و اجراء ورتق وفتق بخش اعظم نیازمندیها ومشکلات عشایردرتشکیلات جهاد کشاورزی و زیربخش ها

  •  دراختیار داشتن عرصه ها و دشت ها و مراتع وسیع

  •  وجود پتانسیلهای آبی وخاکی ، معدنی و...

  •  دسترسی به بازاربزرگ و مراکز داد وستد عمده و مصرف استان

  •  تشکیلات مناسب هماهنگ کننده و پیگیری مسایل عشایر.

 

                 تهدید ها و چالش های عمده برای جامعه عشایر

  • توجه بیشتر به بخش های صنعت وخدمات و... درسطح کلان نسبت به کشاورزی بویژه درزیربخش دام و...

  • روند تصرف مراتع ، ایلراهها ، اتراقگاهها و آبچرهای عشایروتغییرکاربری ها برای سرمایه گذاری های کلات صنعتی ، اجتماعی ، امنیتی ... وبهرشکل خارج شده منابع از دست عشایرو محدود شدن عرصه های  دراختیار.

  • خشکسالی های مدید وحوادث غیرمترقبه دیگر که باعث تحلیل رفتن سرمایه اصلی عشایر (دام ) وگسترش فقر دربین عامه آنان می شود. باتوجه به تغییرات اقلیمی ،سیاست های مدیریت مراتع و...

  •  گران شدن نرخ خدمات دربخش های مختلف به نسبت زیربخش دام و زراعت ومحصولات عشایر ونابرابری ارزش افزوده سرمایه گذاری درفعالیت های اقتصادی عشایر درمقایسه با سایر زمینه ها

  •  سیاست پیوستن کشور به  wto   و مشکلات رقابتی اقتصاد کشورهای درحال توسعه درنظام تجارت جهانی طبعاً تولید و مصرف عشایر و به تبع معیشت عشایر را نیز متأثر می سازد.

 

                قابلیت ها و توانمندی های موجود درجامعه عشایری استان

  •  دراختیار داشتن حدود  1 میلیون واحد دامی به عنوان سرمایه ای مناسب برای برنامه ریزی توسعه اقتصادی

  •  ساختار اجتماعی ایلی و طایفه ای و نظام مدیریت سنتی به عنوان پتانسیلی درجهت اجرای منسجم طرح وپیشبرد اهداف اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی و...

  •  وجود شبکه تعاونیهای عشایری و برخی تشکلهای گسترده و منسجم دیگر در مکانسیم بازرگانی و توزیع ومصرف عشایر باقابلیت مشارکت درسرمایه گذاری های بزرگ .

  •  مهارت وتجارت سنتی عشایر دراموردام ، صنایع دستی و... و قابلیت آموزش و توسعه فعالیتهای و اشتغال وسرمایه گذاری دراین بخش ها - بویژه باتوجه به پشتکار وسختکوشی و سازگاری عشایر باشرایط منطقه .

  •  وجود زمینه های مناسب فعالیت های آبی و خاکی ( توسعه باغات ، زراعت ، آبخیزداری و... ) باتوجه به عرصه گسترده قلمرو عشایر و تعداد قابل توجهی چشمه وقنات و... بازمینه مستعد درتوسعه روشهای نوین بهره برداری

  •  وجود نیروی انسانی مورد نیاز برای برنامه ریزی درتامین نیروی طرح های توسعه .

  •  رشد تحصیلی برخی جوانان و وجود نیروهای متخصص دانشگاهی  درمیان فرزندان عشایر به عنوان پشتوانه فنی و توجیهی درترغیب و گسترش روش های نوین .

  •  فرهنگ عشایرو قابلیت فراگیری و پذیرش و استقبال ازترویج و آموزش مهارت های جدید و استقبال ازتغییرات مثبت اقتصادی - اجتماعی

  •  رویکرد کلی جامعه عشایراستان به سمت برنامه ساماندهی بویژه درشرایط فعلی مشکلات و کمبودهای ناشی ازحوادث غیرمترقبه و محدودیت روز افزون عرصه ها وسختی روند زندگی و موانع کوچ و... و تغییرات بنیانی درنظام معیشتی آنان با افزایش نرخ سواد و...

  •  توزیع سهام عدالت باتوجه خاص و افزایش ضریب اطمینان به آینده به عنوان پتانسیلی درجهت رویکرد مثبت  به سرمایه گذاری و توسعه وتحول درجامعه عشایری

 

                   محدودیت های موجود درجامعه عشایری استان

  •       محدودیت روز افزون عرصه های طبیعی دراختیار عشایربه اشکال و تصرف ، تخریب و تعرض ، حذف ایلراهها ، تغییرکاربری مراتع و...

  •        فقر مراتع و بازدهی اندک وعدم تعادل دام و مرتع و لذا سرعت تخریب مرتع ناشی از فشار زیاد و چرای بی رویه .

  •        گستگی نظام زندگی عشایر از بازار و مراکز اقتصادی و چرخه مستقیم دادوستد ولذا خروج بخش قابل توجهی ازارزش افزوده و درآمد از دسترس عشایر.

  •        پایین بودن نرخ بهره وری نیروی کار و بازده اقتصادی درجامعه عشایر بویژه درزمینه دام و متأسفانه فقدان مکانسیم هدفمند کار تخصصی دراین زمینه .

  •        نگاه منفی برخی کانونهای تصمیم گیری و تصمیم ساز  نسبت به جامعه عشایر.

  •        آماده نبودن مطالعات لازم برای تعیین اهداف کمی ، پیشنهاد واجرای پروژه های ذیربط توسعه جامعه عشایری .

  •        نبود شناخت لازم و اطلاعات دوره پایه ای برای برنامه ریزی .

  •        نبود مکانسیم لازم برای مراقبت و حفاظت  ازتأسیسات ومستحدثات عشایر درمناطق درزمان حضور درقطب مخالف  ییلاق - قشلاق  ، بویژه درقلمرو خارج استانی

  •        نبود واحد های خاص رسیدگی کننده به مشکلات و دعاوی حقوقی عشایر درمراجع ذیربط ولذا طولانی شدن مسیرپرونده های حقوقی ...

  •        عدم تشکیل شورای اسلامی وحل اختلاف درمناطق عشایری .

  •        شفاف نبودن وظایف سازمانی درداخل تشکیلات سازمانی و مدیریت های تابعه

  •        ناآشنایی عشایر به حقوق اجتماعی و مدنی خویش درارتباط با وظیفه مندی سایر دستگاهها نسبت به جامعه عشایرولذا معطوف شدن کلیه انتظارات و درخواست ها و مشکلات عشایر  به سازمان امورعشایر . ومتقابلاً عدم توجه سایر دستگاههای اجرایی به موضوع درخصوص  پاسخگویی و ارجاع عشایر به تشکیلات سازمان عشایر - عدم امکان برآورده کردن و پاسخگویی به همه انتظارات عشایر توسط  یک سازمان .

  •        نبود نظام مناسب تضمینی خرید محصولات عشایر.

  •        سختی ارایه خدمات درجامعه عشایر و هزینه بالای اجرای پروژه ها و طرح های مختلف .

  •        ناهمخوانی ضوابط آیین نامه ارایه تسهیلات بانکی با توجه به ویژگیهای زندگی عشایر و لذا محدودیت های جذب تسهیلات .

  •        عدم انطباق بخشی از جمعیت برخوردار فعلی تحت عنوان عشایر با تعاریف و مفاهیم ذیربط و ازسویی تحت پوشش نبودن بخشی ازعشایر واقعی و لذا ضرورت بازنگری درجامعه هدف .

  •        نرخ پایین سواد، ویژگی های اجتماعی و بهداشتی وبیمه درمانی به ویژه دانشهای تخصیصی ومولفه های مرتبط با وظیفه مندی سایر دستگاهها.

  •        نبود زیر ساخت برای برنامه ریزی ارایه خدمات مورد نیاز بویژه دربرنامه ریزی توسعه اقتصادی وعمرانی وجذب نیروی کارجدید وسرریز .

  •        روند فرو پاشی نظام اجتماعی و ساختار سنتی جامعه عشایر استان و خلاء حاصل بدلیل فقدان جایگزین مناسب

  •        ضریب آسیب پذیری بالا وریسک پذیری اندک .

  •        وضعیت بلاتکلیف سازمان عشایر ازحیث جایگاه سازمانی مستقل مهیا زیرمجموعه دروزارت .

  •       نبود نیروی مشخص به تعداد مورد نیاز درتشکیلات امورعشایر و عدم تناسب چارت وتوان تشکیلاتی باوظایف و ماموریت ها.

                       راهبردهای توسعه جامعه عشایری استان

  •  سازماندهی کوچ عشایرمبتنی بر نظام مدیریت محلی درقلمرو زیست بوم ها

  •  افزایش مهارت ودانش بومی و توسعه فن آوری نوین درجهت توسعه و بهینه سازی تولید عشایر

  •  برنامه ریزی درجهت تعادل دام و مرتع و حفظ منابع زیستی و طبیعی

  •  ارتقاء شاخص های توسعه انسانی و رفاهی جامعه عشایری درحد متوسط برخورداری روستایی

  •  برنامه ریزی درجهت ایجاد ضمانت های جدید شغلی و افزایش درآمد عشایر برای نگهداری جمعیت درزیست بوم ها و جلوگیری از روند روبه رشد مهاجرت .

  •  تحقیق و تثبیت مالکیت هاو حقوق عشایر درمراتع و اعمال مدیریت صحیح برآنها

  •  گسترش وفراگیر کردن بهره گیری از سوخت های فسیلی درجهت ارتقاء شاخص بهداشت وحفاظت ازمحیط زیست و کمک به اقتصاد خانوار

  •  توسعه و تقویت تشکل های مردمی و جلب مشارکت آنها درنظام توسعه جامعه عشایری

  •  پیگیری و تلاش برای جذب اعتبارات ازمنابع استانی متناسب با جمعیت و سهم عشایر

  •  توسعه و ترویج الگوهای نوین تولید ف روش های جدید مدیریت بهره برداری و بهره وری ازمنابع دراختیار عشایر برای  بهینه سازی ، افزایش کمی و کیفی تولیدات مختلف عشایر

  •  بسترسازی وسرمایه گذاری وتوسعه گردشگری درمناطق عشایری

  •  پوشش فراگیربیمه های اجتماعی و درمانی استان و بیمه دام

  • شناسایی و مطالعه زیست بوم ، سامانه ها ومناطق مستعد برای ساماندهی و اسکان عشایر داوطلب

  •  برنامه ریزی درجهت پیشگیری ازوارد شدن آسیب های سنگین به جامعه عشایری درقبال حوادث پیش بینی نشده ... ( مقابله با حوادث پیش بینی نشده )